Експертът от Паметниците на културата: Проблемът с камбанарията на Св. Петка е единствено естетически
Става въпрос за козметичен ремонт, категоричен е Иван Колев
Сградата не е вписана като културен паметник заради ниска автентичност, това обаче предстои
Църквата дава лош пример на цялото общество по повод отношението към културното наследство, смята той
Под тепето се свърза с Иван Колев от регионалния клон на Националния институт за недвижимо културно наследство, който огледа на място камбанарията на Св. Петка. Експертът е един от специалистите, които бяха гонени от Св. Марина от хора в раса след отапетяването на храм-паметника.
Какво се случва с камбанарията на храм Св. Петка, дело на Йозеф Шнитер?
Според мен няма никакъв проблем с боядисването на камбанарията на Св. Петка, тъй като първо обектът не е недвижима културна ценност и ние не можем да се изкажем като инстанция в случая. Второ- работите и обемът им не обхващат ценността на сградата- конструкция и интериор. И трето- работите са по-скоро козметичен ремонт, който според ЗУТ попада в графата Текущ ремонт и ще имат положителен ефект върху сградата. Вече останалото е естетически проблем- дали този цвят съвпада с цялостния образ на църквата.
Защо не е паметник на културата?
Това към момента не мога да го кажа. Предполагам поради ниска автентичност, тъй като сградата е сменила няколко пъти външния си вид. Колегите са преценили така. Но към този момент смятам, че бихме могли да я включим, тъй като е свидетел на историческото време и върху нея е почеркът на Шнитер. Много важни автори и граждани на Пловдив са участвали в нейното реставриране и поддържане през годините и актуалният й вид има качества да влезе в списъка на недвижимото културно наследство както за архитектура, така и за художествена недвижима културна ценност.
Предполагам не сте изненадани от реакцията ни- в последните няколко години имахме много поводи за притеснения при всяка поява на скеле около храм?
Да, примерът е Св. Марина. Тя е много ярък пример за това как действа българската църква относно обектите, които са културно наследство, като говоря за обектите в Пловдив- район, в който работя. Не се търси мнение на специалисти, в „реставрирането” се използват нискокачествени материали и целият този начин на действие е показателен за отношението към наследството у тези хора. Тъй като те защитават само тезата на църквата и по този начин отричат възможността обществото да участва по някакъв начин в развитието на църквата и опазване на нейните ценности. И най-вече дава лош пример за цялото общество как може да се действа относно обектите на културното наследство.
Имате ли данни за лоши намеси и в други храмове?
Честно казано не съм запознат. Знам за някои обекти, които аз съм работил. Примерно църквата Св. Петър и Павел, където също са подменени настилки. Същото е и в Св. Спас, която сега също проучвам. Използват се едни много неприятни настилки, които в крайна сметка за тези обекти, които не представляват културни ценности, ние наистина не можем да се изказваме. Но са просто естетически и функционално неподходящи.
BIatre Enjoyed every bit of your post.Much thanks again. Great.